A Magyar Telekom és a T-Systems közös Könyves Kálmán körúti székháza 2019. november 19-én – Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Kezdetben nagy sikert aratott, de most mégis kivezetésre kerül – utánanéztünk, hogy miért szünteti meg a Telekom a négy napos munkahetet

A Telekom 2022. november 23-án tartott egy nagy sajtótájékoztatót a budapesti központjában. Az esemény oka az volt, hogy októberben lezárult a vállalat egy négyhónapos kísérleti periódusa, amiben 152 alkalmazottjuk hetente csak négy napot dolgozott az eredeti öt helyett. A rendezvényen kihirdették, hogy a teszt olyan jól sikerült, hogy most már 300 munkatárssal folytatják, és ha ez is jól megy, akkor megfontolják a program további bővítését.

Idén februárban, mindenféle előzmény nélkül, egy sajtóközlemény keretében közölték, hogy befejezték a kísérlet második szakaszát, kiértékelték, és úgy döntöttek, nem folytatják tovább. Azt állították, hogy „bár kezdetben pozitív visszajelzéseket kaptak, a felmérések felszínre hozták, hogy a hosszabb távú tesztelés alatt nem minden területen és nem minden kolléga tudta a feladatait egyformán hatékonyan ellátni. Néhányan probléma nélkül megoldották a munkájukat a sűrített 4 napos munkahéten, de világossá vált, hogy a többség számára a munka jellege vagy személyes körülményei miatt ez a modell nem bizonyult hatékonynak.”

Ez a kijelentés különösen figyelemre méltó, mivel másfél évvel ezelőtt a Telekom munkatársai és az akkori HR-vezető, Friedl Zsuzsanna a Telexnek azt nyilatkozták, hogy a tapasztalatok szerint a négynapos munkahetek során hatékonyabban tudnak teljesíteni a dolgozók, és a hosszabb, háromnapos hétvégékkel jobban ki tudják pihenni magukat. Friedl abban az időben még abban bízott, hogy a négynapos munkahét nagy vonzerőt jelent majd a munkavállalók számára, és ennek bevezetése esetén sokkal egyszerűbben lesznek képesek minőségi munkaerőt toborozni.

Magyarországon páratlan kísérlet

A Magyar Telekom 2022 júliusában kezdte meg a négynapos munkahét kipróbálását, amelybe 152 alkalmazottat vontak be, akiknek:

  • A fizetése nem változott,
  • hetente négy napot kellett dolgozniuk, napi 8 órában, így a munkaidejük 40 óráról 32 órára csökkent,
  • a plusz szabadnapot a hétvégéhez kapcsolódóan kapták meg, vagyis hétfőn vagy pénteken, a folytonos munkarendben lévőknél pedig a heti pihenőnapok egyikéhez tették hozzá.

A projekt során a vállalaton belül négy különböző csapat vett részt, amelyeket szándékosan úgy válogattak össze, hogy két csapat a fix munkaidőben dolgozókat képviselje (ügyfélszolgálati és műszaki hibaelhárítási területekről), míg a másik kettő a rugalmas munkaidőt és feladatorientált munkavégzést preferálókat (technológiai értékesítési támogatás és SAP-támogatás területéről). A kiválasztás alapjának az szolgált, hogy ezek a csoportok jól tükrözik a vállalat egészét, és az ő tapasztalataik alapján általános érvényű következtetéseket lehet majd levonni.

Az első tesztkör során a munkavállalók – nem meglepetés – odáig voltak a négynapos munkahéttől, és a végén végzett felmérés alapján a dolgozók 90%-a azt választotta, hogy ebben a formában szeretné folytatni a munkát. Ez főként azért volt előnyös számukra, mert a legtöbben a hétvégén vannak képesek bevásárolni, a háztartást rendben tartani, és ügyeket intézni, így a hagyományos munkarend mellett csak egy szabadnapjuk marad pihenésre. A négynapos beosztásnál azonban már két nap áll rendelkezésükre, ami sokaknak nagyon pozitívumként hatott.

A kísérlet során azt is megfigyelték, hogy a végzett munka mennyisége nem csökkent jelentősen. A fix munkaidőben dolgozó, ügyfélkapcsolattal foglalkozó alkalmazottak teljesítménye a kísérlet előtti adatokhoz képest tíz százalékkal növekedett. A más területeken dolgozó, nem vezető beosztású munkatársak esetében pedig megfigyelhető volt, hogy bár nem mindig 32 óra alatt, de négy nap alatt képesek voltak ugyanazt a munkamennyiséget elvégezni, mint amit korábban szoktak.

Az eredeti próbaidőszak sikeressége után a kísérletet kibővítették további területekre, mint például az IT-fejlesztés. Az új rendszerben a munkavállalóknak már nem 32, hanem 36 órát kellett dolgozniuk hetente, ami napi 9 órás munkanapot jelent négy napon keresztül. A vezetőség célja ezzel az volt, hogy megvalósítsák a 100/90/100 modellt, amelyben a dolgozók a szokásos munkaidő 90%-ában végzik el a munkát, miközben továbbra is a teljes fizetésüket kapják, és a teljesítményük is 100%-os marad.

Nem sikerült a megvalósítás

A vállalat mostani közleménye szerint a kísérleti projekt második szakasza, amely egy éven át tartott, február 29-én zárul le. A cég álláspontja szerint másfél év tesztelés után egyértelművé vált, hogy nem megvalósítható olyan rendszer bevezetése, amely minden dolgozónak megfelelne az egyéni és munkafolyamatokhoz kötődő korlátozások miatt, és a 4 napos munkahét mellett a 5 napos munkarend fenntartása hosszútávon üzleti kockázatokat rejt magában.

A sajtóközlemény csak tömören tér ki a projekt kudarcának okaira, ezért utánajártunk a cégnél, hogy mi okozta pontosan a csúszást. A válaszuk alapján a következő tényezők játszottak kulcsszerepet:

  1. A cikk kezdetén említettük, hogy a vállalatnál egyszerre tesztelték a négynapos munkahetet a fix munkaidős, beosztásban dolgozóknál és azoknál, akik feladatalapú munkakörben tevékenykednek. A legfrissebb információk szerint azonban azoknál, akik beosztásban dolgoznak, nem járt sikerrel a kísérlet. A vállalat szerint a műszaki hibaelhárítás és az ügyfélszolgálat területén dolgozóknál a feladatok összetettsége miatt nem lehetett ugyanolyan hatékonyan megvalósítani a négynapos munkarendet.
  2. A vállalatnál dolgozók egy része arról számolt be, hogy a négy napos, intenzív munkarend miatt romlott a munka és a magánélet közötti egyensúly, különösen a családi kötelezettségek teljesítése terén. Ez a helyzet azt eredményezheti, hogy a szülők a 9-10 órás munkaidő mellett nem képesek időben érte menni a gyerekeikért, vagy nem tudják őket az iskolai programok után szakkörökre, egyéb tevékenységekre vinni. A cég nem talált olyan megoldást, amely minden alkalmazott számára egyaránt kedvező lett volna.
  3. A Telekom már a projekt kezdetén felhívta a figyelmet arra, hogy a négy napos munkahét bevezetése komoly szervezési nehézségeket okoz, mivel a csoportokban dolgozók közül néhányan hétfőn, mások pénteken vették ki a szabadnapjaikat. Úgy tűnik, erre nem találtak megoldást, hiszen azt írják: „a különböző munkarendben dolgozó csapatok összehangolása hosszabb távon is problémákat jelentett”.

Rékasi Tibor, a Magyar Telekom vezérigazgatója szerint a négynapos munkahét bevezetésével tett próbálkozásuk a munkafolyamatok hatékonyabbá tételére irányult. Bár ezt a gyakorlatot nem kívánják folytatni, továbbra is nyitottak az új lehetőségek felkutatására, amelyek elősegíthetik a munka és a magánélet közötti egyensúly megteremtését.

Túlmutat önmagán

A Telekom először 150, később 300 alkalmazott bevonásával próbálta ki a négynapos munkahetet, ami széles körű figyelmet kapott, mivel fontos leckéket adhat más vállalatok számára is. A Telekom több mint 5000 főt foglalkoztat Magyarországon, és mint egyik legnagyobb multicég, HR-stratégiái mintaként szolgálhatnak másoknak. Jelenleg úgy tűnik, hogy a négynapos munkahét hazánkban (még) nem alkalmazható.

Magyarországon a 40 órás, ötnapos munkahét 1984 óta van érvényben, de csak az elmúlt néhány évben kezdtek el ezt megkérdőjelezni. Nyugat-Európában számos cég kísérletezik ezzel a modellel, de egyelőre nem egyértelmű, hogy ez a gyakorlat ugyanolyan széles körben elterjedhet-e, mint a korábban szintén kétségekkel fogadott távmunka.

Forrás: Telex.hu
Borítókép: A Magyar Telekom és a T-Systems közös Könyves Kálmán körúti székháza 2019. november 19-én – Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfrisebb hírek

Közösségi média


Hírlevél feliratkozás

* indicates required

Intuit Mailchimp

Időjárás

BUDAPEST IDŐJÁRÁS
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please support us by disabling these ads blocker.

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock