Prágában nincs rosszabb közlekedési mód, mint az autózás. A leglassabb, a legidegőrlőbb és a legkönnyebben elkerülhető. Különösen a délutáni csúcsforgalomban ez igaz: egy óra alatt sikerült megtennünk a 30 kilométeres utat a reptértől a szállodáig egy mikrobusszal. Araszolásunk alatt kerékpárosok és motorosok előztek minket, de legalább volt időnk megtapasztalni, hogy a csehek nagyon ragaszkodnak a nemzeti autómárkájukhoz, a Škodához. Csütörtökön bemutatták a cseh fővárosban a Škoda Superb negyedik generációjának csúcsmodelljét.
Bár a korábbi Superbek és a kisebb Skodák gyakran láthatóak a prágai forgalomban, a rendszerváltás után a Skoda átment a tömegautó-gyártásba, majd a Volkswagen-csoporthoz került. A márka valódi összeurópai sikerének köszönhetően még mindig virágzik. A menedzsment jelentős része németekből áll, és a Superb három generációja, amelyből eddig 1,6 millió példányt adtak el 2001 óta, népszerű Németországban és Nagy-Britanniában, de eljutott Tajvanra és Új-Zélandra is. Eddig a Skoda csehországi üzemében szerelték össze ezeket a hatalmas autókat, de az új generáció gyártását most már Szlovákiában kezdték meg. Itt készül a kizárólag kombiként kínált új Passat is.
Fontos, hogy alaposan megvizsgáljuk mindkét típust, mert a kínai elektromos autógyártók rohamosan térnek be a piacra. Ezért az európaiaknak nincs más választásuk, mint hogy két fronton küzdenek: a VW márka is gyárt elektromos autókat, de igazán a benzin- és dízelmotorokhoz értenek itt mindenki, amihez viszont a kínaiak kevésbé. A két világ és autótörténeti korszak a 2020-as években ütközik, de nincs kétség afelől, hogy végül melyik fog győzni, hiszen 2035-től kezdve már nem lesznek dugattyús motorok az új autókban, legalábbis Európában.
A Superb valószínűleg az utolsó hagyományos, nem elektromos hajtású nagy autó. A lépcsős hátú limuzin és a kombi változat is több mint 4,9 méter hosszú, a tengelytáv mindkét karosszériaváltozatnál meghaladja a 2,8 métert. A Superb csomagtere nem lehajtott ülésekkel is 645, illetve 690 literes, de a hatalmas méretek ellenére belül nincs nyoma a 21. századi fényűzésnek.
A bemutatón csak olyan autókat mutattak be, amelyek műbőr kárpitozással és sok extrával rendelkeznek, és amelyek nagyon valóságosnak tűnnek. Az autók formái visszafogottak, az ajtókon lévő kapcsolók pedig egyszerűek, amiket valószínűleg az olcsóbb modellekből vettek át. A középen található 13 colos érintőképernyő és a 10 colos Virtual Cockpit, amely helyettesíti a műszerfalat, hasonló a Volkswagen más modelljeiben is. Az új Superb utasterének minősége a csúcsmodellek szintjén van, amihez hozzá kell érni. Nem olcsó és kemény műanyagokat használtak, bár nem vagyok biztos benne, hogy a vezető és az utas előtt végigfutó faborításhoz ki kellett vágni valamit, ami valódi fa.
Mivel a két új Škoda csúcsmodellt csak álló helyzetben tudtuk megtekinteni, a fedélzeti rendszert sem tudtuk alaposan kipróbálni. A navigáció és a menü akadásmentes, a kijelzők felbontása is jó, de ezekről többet a menetpróba során fogunk megtudni. A Superb első ülései egy átlagos magasságú felnőtt számára nagyon kényelmesek, meglepően jól formázottak, szinte audisak. Hátul pedig hárman is kényelmesen utazhatnak, annak ellenére, hogy az új generáció másfél centivel keskenyebb az elődjénél, így faltól falig 1849 milliméter.
Egy ilyen gördülékenyen haladó hajónál nagyon fontosak olyan biztonsági funkciók, mint a hátramenetkor figyelő rendszer, ami észleli a mögöttünk áthaladó gyalogosokat és szükség esetén megállítja a hajót, az elektronika, ami beavatkozik a kereszteződésekben történő behajtáskor, valamint a kormánysegéd, ami időben korrigál, ha a hajó orra összeütközne egy másikkal a kanyarodás közben.
Az új Superbeket kizárólag vagy részben benzines, illetve dízelmotorok hajtják. Az alapmodell a 1,5 literes TSI mHEV, vagyis a turbóbenzines motorral szerelt lágyhibrid, amely 150 lóerős. Emellett elérhető egy hálózatról tölthető plug-in hibrid változat is, ami igazi meglepetés. Ennek a modellnek a hajtóakkumulátora 25,7 kilowattóra kapacitású, és akár 100 kilométert is képes megtenni tisztán elektromos üzemmódban. Ha pedig a benzines és villanymotor együtt dolgozik, akkor a teljesítménye eléri a 200 lóerőt.
A rendszer maximum 50 kilowatt teljesítménnyel gyorstölthető, így 10-ről 80 százalékra 25 perc alatt juthatunk el. Ha viszont hagyományos hálózatra csatlakozunk, akkor két és fél óráig tart, hogy a teljesen lemerült akkumulátort maximumra töltse. Az új plug-in Škoda elektromos hatótávja éppen a korábbiak kétszerese, ami már komolyan vehető. Sajnos Európában épp mostanában nem nézik jó szemmel a plug-ineket, és Németországban már nincs állami támogatás a vásárlásukhoz.
A Superb csúcskivitelében kétliteres, 265 lóerős turbóbenzines motor található, és ez, valamint a legerősebb, 200 lóerő körüli teljesítményű dízelváltozat is rendelhető összkerékhajtással. A bemutatón elmondták, hogy bár csak néhány éve érhető el ez a hajtási mód a típushoz, már több mint 200 ezret adtak el belőle.
A 4×4-esek és a kipusztulásra ítélt dízelek valószínűleg azért maradnak életben, mert korábban a Superb modellek, különösen a nagy nyomatékú TDI-k, jól teljesítettek vontatásnál és hosszú utazások során. Az autóiparban a dízelmotorokat nagyon megtépázza a közvélemény a környezetvédelmi botrány óta, ezért az európai újautó-piaci részesedésük mostanra 13 százalék alá csökkent. Azonban azok, akik új dízelmotort vásárolnak, nem támogatnak semmilyen csalást, mivel ezek már nem azok a motorok.
A felsorolt változatokon kívül lesz még egy 150 lóerős szerényebb dízel, illetve egy 200 lóerős benzines is, amelyek alighanem szerepelni fognak például a következő magyarországi állami autóbeszerzés választottjai közt, ahogy a korábbi Superbek is. Az, hogy nem lesznek hathengeres motorok a kínálatban, talán már senkinek nem okoz meglepetést, az előző generációban sem voltak. Arról viszont sokan lemaradtak, hogy kézi sebességváltóval sem lehet majd új Superbet venni, hiszen a motorkínálat zöméhez 7 fokozatú, duplakuplungos váltót kapcsolnak, a plug-in hibridé pedig a DSG néven ismert szerkezet 6 fokozatú verziója lesz.
Az, hogy a felső középosztály és egyes állami vezetők régóta próbálnak elegáns módon nagy Škodákkal visszafogottan mutatkozni, jól látható a márka saját imázsán is. Bár az új Superb modellben már felárért elérhetőek a masszázsfunkcióval ellátott, hűthető és fűthető első ülések, ami korábban csak luxusautókban volt megtalálható, valamint a Superb beltere is sokat fejlődött az évek során, még mindig nem tekinthető prémiumautónak. Az új modellben a krómozást eltávolították, és a lapos és széles hűtőmaszkot speciális szürke, fémhatású bevonattal helyettesítették. Ez a design megjelenik a lökhárítón is, ráadásul a Superb vonalvezetése is visszafogottabb, például egy mai Audi A6-hoz képest.
Ez az autó tökéletesen illik azokhoz, akik már nem érzik szükségét a kérkedésnek. A Škoda tulajdonosok általában középszerű értékeket kedvelnek, nem élnek túlzottan feltűnően, és gyakran családdal vagy lakóautóval indulnak útnak. Vagy egyszerűen csak taxisok, mint itt Prágában, ahol a Superb, amit eddig gyártottak, gyakran használati autóként szolgál, emlékeztetve a cseheket az ország évszázados autóipari hagyományaira.
Forrás: Telex
Vélemény, hozzászólás?