Az elmúlt hetek jelentős hazai üzemanyag-áremelkedése és az árak régiós átlagtól való eltérése miatt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter ismét a kormány napirendjére tűzte a témát, komoly szabályozói lépéseket ígérve. Eközben a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára ismertette az áremelkedés mögött álló szakmai és gazdasági okokat.
A Blikk korábban beszámolt róla, hogy az üzemanyagárak ismét a szomszédos országok átlaga felett vannak, ezért a kormány napirendjére került a kérdés. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter közölte, hogy továbbra is érvényben van az a korábbi elvárás, miszerint a kutaknak az áraikat a szomszédos országok szintjén kell tartaniuk. A miniszter szerint az ármozgások érthetetlenek, és komoly szabályozói lépésekkel fognak beavatkozni, mivel a korábban megfogalmazott elvárások továbbra is érvényben vannak.
Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke úgy nyilatkozott, hogy az üzemanyagárak csökkenése kizárólag a minisztériumtól függ, és a kereskedőknek nincs felelősségük az áremelkedésben. Szerinte egyértelműen kijelenthető, hogy a magyarországi üzemanyagár
túl van adóztatva.
Kedvezőtlen fejlemények és kockázatok
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára szerint jelentős változások húzódnak meg a kőolaj és ezáltal az üzemanyagok drágulása mögött. Számos tényező alapvetően befolyásolja a kőolaj világpiaci árát, beleértve a kereslet-kínálat viszonyokat, valamint a geopolitikai, földrajzi és meteorológiai változásokat, amelyek együttesen hatnak rá.
Az elmúlt hetekben leginkább politikai és geopolitikai események befolyásolták az ármozgásokat. Ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az április elejétől június közepéig tartó közel 20 százalékos áresés a kínálati oldal viszonylagos stabilitásának volt köszönhető.
Az elmúlt három hétben a kőolaj ára meredeken emelkedett, főként a közel-keleti háborús politikai helyzet súlyosbodásának kockázata és a nyári időszakban megnövekedett kereslet miatt.
Az európai piacon tapasztalható áremelkedésben jelentős szerepet játszik az amerikai hurrikánszezon is. Az USA déli partvidékén található finomítók kapacitásának leállásai miatti termeléskiesést csak az európai finomítók tudják minőségben pótolni. Ez a kereslet növekedésével együtt automatikusan a benzinárak emelkedéséhez vezet.
A forint gyengülése is közrejátszott az áremelkedésben
A MÁSZ vezetője hangsúlyozta, hogy a hazai kiskereskedelmi drágulás mögött kizárólag ezek az okok állnak. Ugyanakkor fontos figyelembe venni a forint gyengülésének jelentős drágító hatását is, amely érinti a dollárban beszerzett alapanyagok és termékek árait is.
A forint árfolyam-ingadozása tovább nehezíti és kérdőjelezi meg az üzemanyagárak összehasonlítását más országokéval. Hangsúlyozta továbbá, hogy az említett nemzetközi trendek és változások nemcsak a magyar piacra jellemzőek, hanem ugyanezeket tapasztalták a környező országokban is.
Nem minden piac ugyanabban az időben alkalmazkodik
Azonban lényeges különbség van abban, hogy milyen gyorsan alkalmazkodik az egyes országok üzemanyag-kiskereskedelme a változásokhoz. A horvát és szlovén piacok, amelyeket államilag jobban kontrollálnak, mintegy kéthetes késéssel építik be az áraikba a nemzetközi hatásokat, ami kedvezőtlenül befolyásolja az összehasonlítást a magyar árakkal.
Hazai üzemanyagáraink viszont gyorsabban reagálnak a nemzetközi kőolajárak emelkedésére vagy csökkenésére. Ennek előnye, hogy a gyakoribb árváltozások révén az olcsóbb üzemanyagok gyorsabban elérhetővé válnak a lakosság számára.
A jövő héttől kezdve kedvezőbb lesz a magyar árak összehasonlítása is, mivel két országban jelentős változás várható az üzemanyagok jövedéki adójában. Romániában ez közel 40 forintos, Szlovákiában és Horvátországban pedig a benzin esetében közel 25 forintos, míg a gázolaj esetében 10 forintos áremelkedést jelent literenként.
Grád Ottó szerint egyelőre nem tapasztalható csökkenés a lakosság üzemanyag-vásárlásában, sőt májusban minimális növekedés volt a tavalyi szinthez képest. Az első öt hónapban a benzin és gázolaj fogyasztása nagyjából azonos volt 2021 és 2023 között.
Növekszik a kereslet
Az üdülő-nyaralószezon és a mezőgazdasági munkák korai kezdete miatt várhatóan növekedik a kereslet, ami hatással lehet az árakra. Fontos kiemelni, hogy az ellátási oldalon nincs probléma, és az igények kiszolgálása biztosított. Az EU-s finomítók tervezett nyári leállásai azonban némi kockázatot jelenthetnek. Az orosz olajra vonatkozó szankciós korlátozások miatt az import rugalmassága csökkent, ami érzékenyebbé teszi az egyensúlyt. Emellett Ukrajna támadásai az orosz infrastruktúrára szintén hatással lehetnek.
A kormánnyal folyamatosan zajlik a kommunikáció
A hazai ásványolaj-termelők, -feldolgozók és -kereskedők országos képviselője kiemelte, hogy aktívan együttműködnek a kormányzattal, folyamatosan tartják a kapcsolatot a Nemzetgazdasági Minisztériummal. Bíznak abban, hogy sikerül megegyezésre jutniuk a vitás kérdésekben, és számítanak arra is, hogy a kormány támogatást nyújt majd Horvátországnak kedvezőbb tranzitdíjak eléréséhez az Adria-vezeték használatához. A hazai ellátás biztonsága ugyanis nemzetgazdasági érdek, amely fontosabb, mint bármilyen gazdasági nézeteltérés.
A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára hozzátette, hogy továbbra is vitatják azt a módszertant, ahogyan a Központi Statisztikai Hivatal számolja a régiós üzemanyagárakat. Az EKR-díjat és a kiskereskedelmi különadót ugyanis nem számolják bele a hazai árakba. A szakmai szervezet szerint minden olyan állami költségvetésbe irányuló fizetési kötelezettséget figyelembe kellene venni, amely az üzemanyag-értékesítéssel kapcsolatos. Bár elismerik, hogy minden országban más adórendszer van érvényben az üzemanyagok esetében, az 8 forintos literenkénti EKR és a 15 forintos kiskereskedelmi adó mértéke olyan jelentős, hogy figyelembe kellene venni ezeket az adatokat.
A szakember ugyanakkor örömmel jelentette ki, hogy friss fogyasztási adatok alapján újra növekszik a prémiumtermékek részaránya a hazai kiskereskedelmi forgalomban. A magasabb minőségű, erősebben adalékolt termékek forgalma korábban visszaesett a hatósági áras időszakban, de mostanra ez a trend kezd stabilizálódni.
Borítókép: Pexels
Vélemény, hozzászólás?