Ikarus 280.00 típusú autóbuszt újított fel a BKV

A BKV már amúgy is népes nosztalgiaflottája ismét egy újabb gyöngyszemmel gazdagodott. Az Ikarus 200-as család azon belül is a 280-as prototípusa a BKV-nál már tesztüzemben 1971-ben megjelent az utakon, majd az 1973-as szériagyártást követően majdnem 50 évig, 2022 novemberéig szolgálta az utasokat. Az előbb említett félszázados jubileum tiszteletére újították fel a 2023. november 10-én bemutatott autóbuszt.

Az első szériaváltozat óta rengeteg fejlesztést végrehajtottak a későbbi generációkon, de a formaterv és a megjelenés mindvégig ugyan az maradt. Az autóbusz nem csak hazánkban volt népszerű, de világszerte jól csengett az Ikarus márkanév. Az Ikarus 200-as családjának a megálmodója Finta László (1934-2018) Munkácsy Mihály-díjas autóbusz-formatervező volt.

Finta László
Fotó: autoszektor.hu

A most bemutatott példány az 1973. augusztus 16-án érkező 38 darabos budapesti szériához tartozott, majd 1980-ban vonták ki az utasforgalomból. Egy újabb esélyt kapva BKV étkeztetőbusszá alakította, de a kilencvenes években megváltak tőle, így úgy tűnt megpecsételőik a sorsa. Ez azonban szerencsére nem így lett ugyanis a BKV nosztalgiaprogramja keretében egy lelkes rajongó segítségével az autóbusz 2017-ben ismét visszakerült a társaság tulajdonába.

BKV Étkezőbusz
Fotó: old-ikarus.hu

A matuzsálem négy év alatt született újjá, majdnem olyanná, mint ahogyan 1973-ban kigördült a gyár kapuin. A 280-asban az eredti RÁBA-M.A.N D2156 motor dolgozik Praga 2M70-es automataváltóval.

Szedlmajer László a bemutatón tartott rövid ünnepi beszédében köszönetet mondott a felújítás minden résztvevőjének. Elismerte, hogy a busznak vannak olyan részletei, például a visszapillantó tükrök szárai, amelyek nem teljesen autentikusak – ennek olykor egészen prózai oka van, nevezetesen, hogy bizonyos eredeti alkatrészek, kiegészítők, részegységek ma már nem fellelhetők, vagy éppen az eredeti fényezés pontos árnyalata nem rekonstruálható. Hozzátette ugyanakkor, hogy apróbb finomítások még várhatók a buszon. A nosztalgia 280-as így is számtalan olyan jellemzővel bír, amely megdobogtatja a magyar buszgyártás rajongóinak szívét – ilyen például 200-as sorozat korai példányaira jellemző, különálló karakterekből összeállított szórt Ikarus felirat a homlokfalon, a krómszegéllyel keretezett, négyzetrácsos osztású homlokfali díszrács, a Trilex kerékrögzítési rendszerű A- és C-tengely, a későbbi kivitelekről már hiányzó ládaajtó az üzemanyagtartálynál, vagy éppen a szintén csak az első szériákra jellemző, vékonyabb ablakoszlopok. A busznak közúti forgalomra alkalmasnak kell lennie, a BKV ugyanis a nosztalgiamenetek és hasonló rendezvények alkalmával számít rá. Ennek érdekében a jármű szerdán sikeres műszaki vizsgát tett, az eredetiségvizsgálat után pedig a típusra és a fővárosi használatra egyaránt utaló BPI-280 rendszámmal közlekedik majd.

Írja a magyarbusz.info

A most felújított Ikarus kistestvére a BPO-671 (ex: LZZ-331; BPO-103; GE-06-71 és BU-06-71) -es rendszámú Ikarus 260.00 típusú autóbusz, amelynek a felújításával a BKV 2013-ban készült el.

Forrás: magyarbusz.info

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfrisebb hírek

Közösségi média

Mellékletek

Hírlevél feliratkozás

* indicates required

Intuit Mailchimp

Időjárás

BUDAPEST IDŐJÁRÁS